Pantanal: toppunt van genieten! - Reisverslag uit Polvilho, Brazilië van Manon Zummeren - WaarBenJij.nu Pantanal: toppunt van genieten! - Reisverslag uit Polvilho, Brazilië van Manon Zummeren - WaarBenJij.nu

Pantanal: toppunt van genieten!

Blijf op de hoogte en volg Manon

29 September 2013 | Brazilië, Polvilho

We schrijven nu al best snel weer een reisverslag, omdat we jullie heel erg graag willen vertellen over onze reis naar Pantanal! We proberen het kort te houden haha maar of dat gaat lukken is nog maar de vraag.

We zijn vorige week zaterdag vertrokken met de bus naar een hostel in Sao Paulo. Met de auto doe je daar 45 minuten over, met de bus en taxi zo’n 3 uur! Wij moesten met de bus, maar je moet er iets voor over hebben he haha. Iedereen was wel super behulpzaam. Het hostel was een prima verblijf voor ons. We gingen samen s ’avonds uit eten en we leken wel beroemdheden! Ze bleven maar eten en drinken brengen! Wij wisten niet hoe duur het zou zijn, maar dachten dat het vast en zeker niet super duur zou zijn. Nou we hadden ons dus helemaal vol gegeten en verse jus d’orange gedronken en de rekening was als volgt; 30 Reais voor 2 personen!!! Dat is gewoon maar 10 euro! Haha geniaal! Van slapen kwam er die nacht niet veel, aangezien we om 4 uur s ’nachts met de taxi naar het vliegveld werden gebracht. De rest van de reis verliep ook prima. We zijn met het vliegtuig naar Campo Grande gevlogen, waar we vervolgens werden verwelkomt door een super vriendelijke man. Hij bracht ons met de auto naar een locatie waar we nog met een jeep naar ons verblijf werden gebracht. Daar aangekomen wisten we al dat het een grandioos avontuur zou worden!!! Het eten stond al klaar (was echt super lekker!) en onze hangmatten hingen er ook al. De eerste dag daar kon beginnen!

Dag 1:
15.00 uur Piranha vissen. Nou nooit gedacht dat vissen zo spannend kon zijn haha. De kaaimannen lagen namelijk op 20cm afstand van ons echt bizar! Het vissen ging ook goed en als we ze gevangen hadden, werden ze of aan de kaaimannen gegeven of ze werden dood gemaakt om te bereiden voor het avondeten. Echt een super mooi gezicht hoe die kaaimannen op de piranha’s af gingen. En ja geloof het of niet, we hebben de piranha’s zelf ook gegeten! Echt kei lekker :D! In de avond was er nog een kampvuur en zaten we gezellig bij de gidsen en groepsleden.
We kwamen er wel achter dat we echt een Manon-en-Larissa-actie hadden begaan. Onze vliegtickets voor de terugreis hadden we voor de donderdag geboekt. Ons verblijf in de Pantanal was echter maar t/m woensdag haha! Gelukkig konden we gewoon een nacht bij boeken. Wat een ramp… NOT!!

Dag 2:
07.30 uur Boottocht. Na een heerlijke super koude nacht in de hangmatten, mochten we om 7 uur ontbijten. Wat een ontbijt!! Nog nooit zo’n lekkere bolo (taart) in de ochtend gehad! Met broodjes, warme chocolademelk, thee/koffie, fruit, echt grandioos! Zeker vergeleken met wat we gewend zijn van het project. Na het ontbijt dus de boottocht. We hebben heel veel vogels gezien en kaaimannen, maar ook een leguaan. Het was wel nogal koud en grijs, waardoor er veel dieren verscholen zaten. Maar het was alsnog een super mooie boottocht.
15.00 uur Wandelen. Na weer een heerlijke lunch en even uitrusten gingen we met de jeep een stuk rijden en vanuit daar wandelen. We hebben apen en heel veel vogels gezien. Wat is het heerlijk wandelen hier zeg! De tijd vliegt voorbij en het is zo heerlijk om lekker actief bezig te zijn :D. Volop genieten dus!
18.00 uur Nachtspotting. We gingen met de jeep rondrijden om dieren te spotten. Het was helaas heel koud, waardoor veel dieren niet te zien waren. Maar we hebben wel een vos gezien. En op een gegeven moment reed de chauffeur helemaal het weiland in omdat ze dachten een spannend beest te zien…was het een koe haha. Wat een grap! :D Niet zoveel gezien dus maar wel gezellig gehad! En in de avond weer volop genoten van een kampvuur. We hebben het wel koud gehad vandaag, aangezien wij niet super veel warme kleding mee hadden. Ze hadden namelijk gezegd dat het super warm zou zijn… Misschien hebben we de kou het Nederland mee genomen haha.

Dag 3:
07.30 uur Wandeltocht. Vandaag begonnen we weer met een wandeltocht, maar een andere dan de vorige keer. We hebben nu gewandeld met onze voeten door de modder en water. Heerlijk toch! Larissa heeft de rest van de tocht op haar blote voeten gewandeld haha. Ook bij deze wandeltocht weer apen gezien. En we hebben voetsporen van de jaguar gezien! De jaguar zelf helaas niet, maar misschien is dat ook maar goed ook haha. Het was echt weer een super mooie wandeltocht!
15.00 uur Paardrijden. Larissa ging paardrijden en Manon heeft nogmaals de boottocht gedaan omdat ze allergisch is voor paarden. Het paardrijden was echt super gaaf! Ik (Larissa) zat op een prachtige witte schimmel die lekker door stapte. Ik was alleen met de gids (Elias) en een Duitse jongen (Simon) op pad. Dus heel relaxt! Het paard waar Simon op zat liep alleen niet echt door haha, maar dat was goed voor mijn geduld. We hebben ook weer voetsporen van de jaguar gezien en de paarden roken hem ook! Ze waren zo bang dat ze niet meer verder wilden lopen, dus we zijn een andere kant op gegaan. Was best wel spannend en ook super gaaf! Dit was echt genieten! En Manon had met de boottocht veel meer dieren gezien dan de vorige keer. Dus nog meer foto’s gemaakt haha. En we zijn lekker bruin geworden aangezien het heel mooi weer was :D Dus wat wil je nou nog meer??!

Dag 4:
07.30 uur Wandeltocht. Deze wandeltocht hebben we samen met Elias (gids), Simon, een Nederlandse vrouw en twee meiden uit Slovenië (Anna en Nine) gedaan. Dat was echt een hele leuke groep! De meiden uit Slovenië waren super aardig en heel gezellig! De wandelroute vonden we deze keer iets minder, misschien omdat we een korte broek aan hadden en we door allemaal prikkelstruiken moesten lopen haha. Ook weinig dieren gezien, maar het was wel super mooi weer!
15.00 uur Jeepsafari + spotting. De Nederlandse vrouw had bij de gids geregeld dat we een extra lange wandeling met een spotting tour konden doen. Super leuk!!! We zijn eerst een stuk gaan rijden en vervolgens gaan wandelen. Manon had zelfs de chauffeur over kunnen halen om mee te gaan wandelen haha. Dit was echt weer een grandioze wandeling! Elias heeft ons naar araras (papegaaien) geleid, waar ook een aap bij zat. Dat was een heel mooi gezicht. Dus weer heel veel mooie foto’s! En na de wandeling zijn we nog dieren gaan spotten met de jeep. In eerste instantie was het vooral heel veel kou lijden haha, maar tegen het einde aan zagen we in ene heel veel dieren. Eerst een vos, daarna een tapir en daarna de grote miereneter die je daar nauwelijks ziet! Super gaaf! Elias is uit de auto gestapt en is achter het dier aan gaan rennen, waardoor hij terug rende naar de auto. We hebben hem dus van super dichtbij gezien en ook op foto staan (helaas niet helemaal scherp)! Echt een fantastische afsluiting!!!

Dag 5:
Vertrek om 08.00 uur. Dat vonden we echt super jammer, aangezien we het zo erg naar onze zin hadden gehad! Maar omdat we het zo erg naar onze zin hebben gehad, hebben we besloten om terug te gaan naar de Pantanal als afsluiter van onze reis!!! Nog even optimaal genieten aan het einde! We hadden zoiets van nu kan het nog en als je in NL zit, ga je niet zo snel terug. Dus we gaan van 29 oktober t/m 3 november nogmaals even heerlijk genieten van de natuur, de rust en de mensen daar :D!!!

Nou dit was het wel zo ongeveer in het kort haha en het is alsnog een best lang verhaal geworden. Hopelijk vinden jullie het wel leuk om te lezen. We zetten nog foto’s op de site en op facebook!
Tot snel allemaal!

Dikke knuffels en kusjes

• 29 September 2013 - 20:36

Vonne:

Wat een super verslag van jullie. Wat genieten jullie!!!!! Echt machtig dat jullie dit zo samen meemaken. Ik lees met plezier jullie berichten en verslagen. Kijk ook weer uit naar het volgende verslag en vooral naar de foto's.
    Een hele dikke kus voor jullie beide!!!!!

• 29 September 2013 - 20:51

Esther:

Super gaaf!!! Als je al die foto's ziet en de verhalen leest, word je gewoon spontaan jaloers. Echt zo vet! Geniet van jullie resterende tijd, jullie zijn echt een top tweeling! Dikke knuffelkus, mis jullie wel hoor!! Doei schatjes xxx

• 29 September 2013 - 21:03

Jacinta:

Wat een supergaaf verslag van jullie reis naar Pantanal, en natuurlijk ook supergaaf dat jullie ter afsluiting van dit hele avontuur nog lekker een paar dagen teruggaan. Nog een ruime maand en dan komen jullie alweer terug naar huis, de tijd vliegt dus geniet er nog maar lekker met volle teugen van.
    Dikke kus en heel veel liefs, mama

• 29 September 2013 - 21:51

Henri:

Hoi meiden, het was kort en heel krachtig geloof ik! Jullie hebben geloof ik wel heel erg genoten en ook hele mooie foto's gemaakt. Veel succes verder op Sitio. Groetjes

• 29 September 2013 - 21:53

Henri:

Dat met die blote voeten komt me trouwens bekend voor. Deed ik vroeger ook nog wel eens.

• 29 September 2013 - 22:55

Tino:

Super verhaal, ben heel nieuwsgierig naar de foto's .
    Slim om nog een keertje terug te gaan aan het eind van de 'vakantie' dan hebben jullie even echt vakantie en je bent nu toch in de buurt. Nog veel plezier op het project.

• 29 September 2013 - 23:07

Jolanda:

Hoi Manon en Larissa,

Wat een fantastisch verhaal. Ik heb echt genoten van jullie verhaal en wat hebben jullie al veel gezien, om jaloers op te worden , al die dieren geweldig.

Ik snap waarom jullie terug willen geniet er nog maar lekker van want wat gaat de tijd toch snel.

Liefs Jol,ti en kids

• 30 September 2013 - 07:38

Wilma:

Hallo MANON en LARISSA, Fijn dat het jullie zo goed gaat. Geniet er van. Ik volg jullie op de voet,veel liefs,dag.Jullie oud(e) tante

• 01 Oktober 2013 - 16:40

Elodie:

Wat een super avontuur! Fijn dat jullie even lekker de tijd hebben genomen om de natuur in te gaan en heerlijk te genieten van al het mooie daar :D
    Heel veel liefs,

Elodie

• 04 Oktober 2013 - 09:34

Dré Brouwers, Pastoor:

Dag Manon en Larissa,

Heel boeiend al die belevenissen en ik ben heel blij met de tekst voor het Dulfke, de mensen zullen het prachtig vinden om van jullie te horen. maak het goed en tot ziens.
    Dré Brouwers, pastoor.