Ons laatste verslag - Reisverslag uit Polvilho, Brazilië van Manon Zummeren - WaarBenJij.nu Ons laatste verslag - Reisverslag uit Polvilho, Brazilië van Manon Zummeren - WaarBenJij.nu

Ons laatste verslag

Blijf op de hoogte en volg Manon

29 Oktober 2013 | Brazilië, Polvilho

Lieve mensen,

Dit is alweer ons laatste verhaal. Want over een paar uurtjes is het dan toch echt zover. Rond 18.00 uur gaan we afscheid nemen van dit geweldige project en vertrekken we naar Pantanal. Afgelopen week is er nog wel van alles gebeurd en dat willen we graag nog even met jullie delen.

Zo hebben Manon en ik een babyfoon gekocht voor Casa Um (huis met de jonge kinderen). Herinneren jullie het verhaal nog van Manon in het ziekenhuis met een jongetje met een zonde? Nou dat is Vitorhugo en voor hem hebben we de babyfoon gekocht. Wij helpen iedere avond mee in Casa Um en deze avond hoorde Manon Vitorhugo in ene. Het bleek dat hij had overgegeven en hij was enorm aan het hoesten. Boven hoorden de tias er echter niets van, wat je ze ook niet kwalijk kan nemen. Ze kunnen niet overal tegelijk zijn, maar nu was het maar goed dat wij er waren. We vonden dit echt gevaarlijk en daarom hebben we besloten om Sitio Agar een babyfoon cadeau te schenken. Ze waren er allemaal super blij mee! En wij vinden het heel fijn dat we nu toch iets voor Vitorhugo hebben kunnen doen, ook al merkt hij er zelf misschien weinig van.

En we hebben nog veel meer mensen blij gemaakt! We hebben namelijk 2/3 van onze kleren en heel veel sieraden (afkomstig van de zus van Antoon uit NL) aan de poetsvrouwen en aan de vrouw van het naaiatelier gegeven. Ze vonden alles zo mooi dat ze echt alles mee hebben genomen wat wij neer hadden gelegd haha. Dat geeft echt zo’n goed gevoel he! Dat je mensen zo blij kan maken met iets wat je zelf niet meer graag hebt. Echt geweldig!

Nog meer nieuws, want onze muurschilderingen zijn allemaal af! We zullen wat foto’s op facebook zetten. We hebben heel veel complimenten gekregen en iedereen vond ze echt prachtig. Nu kunnen ze ons niet meer vergeten ook al zouden ze willen haha. En over nieuws gesproken, we staan in de Braziliaanse krant! Echt heel erg leuk, alleen is er iets niet helemaal goed gegaan. In de krant staat namelijk dat we met het geld dat we hebben opgehaald met de fietstocht, onze vliegtickets hebben betaald! Dat klopt natuurlijk niet, dus ze proberen er nog achteraan te gaan. Met het bejaardenhuis schiet het trouwens al op. Heel veel ramen en deuren zijn al vervangen en gebruiksvriendelijk gemaakt en de nieuwe bedden staan al klaar. Super dus!
En onze Braziliaanse vrienden zijn ook nog langs geweest op het project, dat was ook erg gezellig.

Toch hebben we ook nog verdrietige momenten mee gemaakt hier, bijvoorbeeld toen er een nieuw gezin van 4 kinderen in Casa Um kwam. De kinderen hebben de hele dag gehuild omdat ze terug naar huis wilden! We hebben liedjes voor ze gezongen en zo maar ze waren ontroostbaar. Gelukkig zijn ze nu meer gewend en kunnen ze ook weer genieten. En het verhaal van twee van de kinderen met HIV heeft ook indruk op ons gemaakt. Ze vertelden dat ze geregeld gepest worden omdat ze HIV hebben en één vertelde dat hij soms wel een meisje leuk vindt, maar zodra hij vertelt dat hij HIV heeft, wil ze niet meer afspreken. Nou dat gaat ons wel aan het hart hoor, dat vinden we echt erg.

Gisteravond hebben we echt genoten en voelden we ons heel speciaal! Er was namelijk een surpriseparty voor ons geregeld!! Antoon had aan de adolescenten en tias gevraagd of ze een “festa” voor ons wilden organiseren. Echt zo lief!!! Er zijn door heel veel kinderen en volwassenen allemaal lieve dingen tegen ons gezegd en ze zeggen allemaal dat we niet weg mogen gaan… Schijnbaar praten de tias vol lof over ons en vinden ze ons erg goed met de kinderen. Daar doe je het toch voor he! En Antoon heeft een hele lieve speach gehouden waarin hij zei dat hij ons hele goede vrijwilligers vond! We kregen er tranen van in onze ogen. Echt super lief allemaal! Wat hebben wij genoten hier zeg! Maar vandaag gaan we dan toch echt afscheid nemen.

Gisteren zijn er al tranen geweest, maar dat zullen er vandaag nog veel meer worden haha. Bij ons ten minste, want de kinderen hier kunnen niet huilen zeggen ze. Maar ze zeggen dat hun hart wel huilt. We vinden het echt heel vervelend om hier weg te gaan, maar er komt vast een vervolg… En we kijken er ook wel naar uit om nog naar Pantanal te gaan en daar te genieten en om daarna natuurlijk naar Nederland te gaan en daar alle lieve mensen weer te zien!!!

Tot snel allemaal en heel veel lieve groetjes en knuffels van ons!
En heel erg bedankt allemaal voor het lezen en volgen van onze verhalen!!! Echt super!

• 29 Oktober 2013 - 15:08

Yvonne:

Lieve Manon en Larissa,
    Moeilijk om afscheid te nemen, voor Manon alweer voor de 2e keer. Ik lees ook dat dit vast een vervolg heeft. Het heeft op Larissa dus ook zoveel indruk gemaakt als op Manon de 1e keer. Jeetje wat mooi!! Jullie zijn toch wel geweldig dat jullie zo'n indruk bij de mensen daar achterlaten. Dat moet je toch goed doen!! Geniet in Pantanal en dan weer heerlijk terug naar huis (om plannen te maken voor een nóg langere periode??)
    Heel veel plezier nog en een hele goeie terugreis. Dikke kussssss

• 29 Oktober 2013 - 19:04

Jolanda:

Hoi Manon en Larissa,

Jammer dat het weer het laatste verhaal is ik vond ze altijd leuk om te lezen wat jullie allemaal weer gedaan hebben.
    Nog heel veel plezier en tot gauw
    Gr van jol,ti,eryn en Ceana

• 29 Oktober 2013 - 19:27

Jacinta:

Volgende week om deze tijd zijn jullie alweer terug in Nederland, de tijd is omgevlogen. Wat ontzettend leuk dat ze jullie zo een mooi afscheidsfeest gegeven hebben, super lief hoor, maar ook absoluut verdiend! Nog even lekker genieten van jullie laatste dagen in Brazilie en dan....Goodbye Brasil, Hello Holland (en hoe dubbel het voor jullie ook voelt, wij zijn er erg blij mee en kijken er enorm naar uit).Dikke kus en heel veel liefs, mama

• 29 Oktober 2013 - 23:00

Rosi:

Hoi, hoi,
    Wat was het weer leuk om jullie verhalen te lezen. Zo te lezen weer een prachtige tijd!! Geniet et nog eventjes van!
    Groetjes Rosi

• 30 Oktober 2013 - 08:09

Elke:

Ha, wat een goed werk hebben jullie verricht zeg. leuk om te lezen en fijn dat je ook merkt dat het
    zo gewaardeerd wordt. En dan nu weer op naar nieuwe uitdagingen in Nederland. In de turnhal heb
    ik nog wel wat mooie uitdagingen denk ik

• 30 Oktober 2013 - 11:03

Elodie:

Ik heb met een brok in mijn keel zitten lezen. Wat zijn jullie toch toppers! Dat afscheidsfeestje hebben jullie meer dan verdiend. Geniet van jullie laatste dagen in Pantanal!

Heel veel liefs,
    Elodie

• 30 Oktober 2013 - 13:09

Sita Ter Horst:

Hallo Manon,

Je zult wel denken: wie is dit nu weer die mij een bericht stuurt?! Mijn naam is Sita en ik ben op jouw waarbenjij.nu gekomen via google, waarop ik aan het zoeken was naar vrijwilligerswerk in Brazilië. Ik heb een aantal van je verhalen gelezen en zo te lezen heb je het erg naar je zin gehad daar! De reden dat ik je een berichtje stuur, is omdat ik zelf in januari weg wil gaan om vrijwilligerswerk te gaan doen in Brazilië en me druk aan het oriënteren ben op projecten en organisaties. Ik ben erg benieuwd met welke organisatie jullie zijn gegaan en of je mij hier misschien wat meer informatie over zou willen geven, of alleen een website, emailadres? Als je dit zou willen doen, is mijn emailadres: se.terhorst@hotmail.com. Ik hoop iets van je te horen en voor nu wens ik je een fijne terugreis naar Nederland!

Vriendelijke Groeten
    Sita ter Horst

• 07 November 2013 - 19:47

Manon:

Wat een ontzettend lieve reacties nog weer op dit laatste verhaal! zo leuk dat jullie ons allemaal gevolgd hebben, echt heel erg bedankt daarvoor! dat heeft ons echt goed gedaan:) we boffen echt met zoveel lieve familie en vrienden om ons heen <3

• 07 November 2013 - 19:49

Manon:

Hey Sita, ik zal je even een mailtje sturen met informatie:) leuk dat je een berichtje hebt gestuurd!