Feest, zee, strand en regen... - Reisverslag uit Polvilho, Brazilië van Manon Zummeren - WaarBenJij.nu Feest, zee, strand en regen... - Reisverslag uit Polvilho, Brazilië van Manon Zummeren - WaarBenJij.nu

Feest, zee, strand en regen...

Blijf op de hoogte en volg Manon

20 Oktober 2013 | Brazilië, Polvilho

Hoi allemaal,

Het heeft weer een hele tijd geduurd maar hier is weer een nieuw verhaal. We hebben ontzettend veel gedaan, vooral veel leuke dingen! We zullen het proberen om een beetje kort te houden. Ten eerste zijn we hier op het project druk bezig geweest met meehelpen in het naaiatelier, het opruimen van een ander magazijn en het voorbereiden van het feest: Sitio Agar bestaat 20 jaar! In de tussentijd zijn er ook nog verschillende nieuwe kinderen gekomen en gegaan, hebben we pannenkoeken gebakken en hebben we onze muurschildering van de kerk afgemaakt. Of had ik dat al verteld in ons vorige verhaal? Haha.

Op zaterdag 12 oktober was het zover: groot feest omdat Sitio Agar 20 jaar oud is! Wij hebben met de kinderen een optreden gegeven: ten eerste een dans (het oefenen was overigens een ramp), daarna hebben wij een fotofilm laten zien, daarna hebben we een lied gezongen (the circle of life in het portugees) en als laatste hebben vier kinderen de tekst van de kerk samen voorgelezen en hebben alle kinderen namens ons een prachtige bloem aan Antoon gegeven. Degene die wilden konen ook nog wat zeggen. Verder hebben wij de cheque van onze fietstocht ook overhandigd: 5.375,54 euro! En ze zijn ook al begonnen met het bejaardenhuis, dus dit geld gaat zeker goed terecht komen! Lisette (en Kim voor een dag ), dat hebben we toch maar goed gedaan! Met dank aan alle mensen die ons gesteund en geholpen hebben! Met het feest was er een heerlijke barbecue en daarna waren er heerlijke kleine gebakjes. Alles was prachtig versierd! Het was een groot succes! Oh en we zijn ook nog een avond op stap geweest tot in de vroege uurtjes. Ook dit was geweldig!

Zondag zijn we met iedereen naar het buitenverblijf gegaan. En ik ben vergeten te vertellen dat we vanaf de 10e al 3 hele gezellige Nederlandse gasten in ons midden hebben. Ria, Jan (van de Stichting Vrienden Antoon van Noije) en Sjef (broer van Antoon). Zij zijn ook meegegaan naar het buitenverblijf. Hier hebben we lekker gezwommen en de rest van het vlees van gisteren opgegeten.

Maandag 14 oktober is de kapel officieel geopend. En hoe! Eerst een prachtige mis in deze prachtige kapel en daarna knallend vuurwerk en heerlijke hapjes! Er waren deze dag ook twee Nederlandse journalisten (studentes). Zij zijn de hele dag gebleven, wij hebben ze wegwijs gemaakt en ’s avonds zijn ze ook nog bij ons in huis blijven slapen. Allemaal een gezellige boel!

De volgende dag zijn we al vroeg vertrokken naar Paraty, samen met Antoon, zijn twee zonen David en Anderson en met Sjef, Ria en Jan. En wat hebben we genoten! Na een rit van ongeveer 6 uur (met verschillende leuke tussenstops) kwamen we aan in een prachtig hotel met zwembad en een kleine sauna. Hier hebben wij natuurlijk elke dag gebruik van gemaakt en we hebben lekker kunnen rusten in de hangmatten. Verder hebben we echt heel veel gelachen! Sjef en Antoon zijn zo grappig en al helemaal als ze samen zijn! De zonen van Antoon moesten echt inkomen maar daarna waren zij ook heel gezellig! Anderson had het maar zwaar met zijn krukken. Overal lagen grote keien. Dit heeft er voor gezorgd dat hij af en toe een lift op iemand zijn rug kreeg haha. De eerste avond hebben we heerlijk in het hotel gegeten.

De tweede dag zijn we naar een strand gereden en hebben we een rotsglijbaan gezien. Het was allemaal prachtig, alleen het regende. Dus we zijn verder niet gaan zwemmen. ’s Avonds hebben we heerlijk gegeten in een restaurant. Daar kon je zoveel eten pakken als je wilde, want je betaalde per kilo. Het was alleen wel de bedoeling dat je het af liet wegen, maar Larissa liep gewoon lekker door zonder dat te doen. Dus die werd terug gefloten, en stoot ze vervolgens ook nog haar hele glas sap om… Hoe bedoel je blond haha. Maar voor een tientje per persoon hebben wij gegeten en gedronken. Daarna nog een heerlijk ijsje als afsluiting! Dit hebben we de andere dagen ook gedaan.

De derde dag zijn we een boottocht gaan maken. Dit was relaxt! Lekker gezwommen en we hebben dolfijnen gezien! In 25 jaar heeft Antoon nog nooit dolfijnen gezien en nu hebben we er een heel stel gezien. Dus dat was prachtig! We hebben heel erg genoten en vooral veel gelachen met iedereen! Ik kan er uren over doorvertellen, ook over de grappen en over onze blonde acties, maar dan wordt het verhaal zeker te lang haha. Het was jammer dat het veel geregend heeft, maar we hebben er niet echt last van gehad. We hebben echt super genoten!!!

De dagen daarna heb we afgesloten bij Antoon thuis. Manon en ik waren drank gaan halen en hoefden geen legitimatie te laten zien. Vervolgens komt Antoon thuis van een andere winkel waar hij ook drank heeft gekocht, zegt hij: ‘Ben je 63 en dan moet je nog je nog je legitimatie laten zien!’ Haha. En gisteren zijn we lekker naar de churrasco (barbecue in een restaurant) gegaan met het hele team. Dat was ook echt super gezellig! De drank vloeide heel goed bij veel mensen haha en iedereen danste volop! Echt zo leuk!!

Het aftellen gaat wel alweer beginnen, helaas! De 29e vertrekken we al naar Pantanal en 4 november komen we alweer naar Nederland. Dus we gaan nu vooral nog even lekker genieten!

Dikke kus en tot snel allemaal!
Liefs Manon en Larissa

• 20 Oktober 2013 - 16:03

Els Van Noije:

Wat een leuk verhaal weer Manon en Larissa. Ik vind het leuk dat jullie het zo goed maken daar. Geniet nog even want het is inderdaad zo om. Voor je er erg in hebt sta je weer hier op Schiphol. En dan zal vast ook jullie familie weer heel blij zal zijn jullie gezond en wel terug te zien.

• 20 Oktober 2013 - 16:19

Elodie:

Fantastisch om te horen dat jullie zoveel plezier hebben! :) Geniet nog van de laatste weekjes.
    Liefsx

• 20 Oktober 2013 - 16:50

Henri:

Het is te zien dat jullie niet alleen hoeven te werken daar, maar ook lekker kunnen ontspannen. Nou het is jullie gegund!! Veel plezier en succes nog ook in Pantanal! Liefs papa

• 20 Oktober 2013 - 17:14

Jolanda:

Hoi Larissa en Manon,

Wat hebben jullie toch weer een leuk verhaal geschreven veel gedaan en jullie zijn vooral aan het genieten.
    Geniet ze nog maar even want de tijd vliegt.
    Kusjes van Ons

• 20 Oktober 2013 - 17:39

Tom En Francie:

Wat een story! Geweldig wat jullie doen en allemaal meemaken! Geniet er van met volle teugen voor je het weet is het weer voorbij lfs T&F

• 20 Oktober 2013 - 19:38

Jacinta:

Hoi meiden, alweer jullie laatste weken op Sitio, het aftellen is begonnen. Maar wat hebben jullie ongelooflijk veel gedaan en meegemaakt, fantastisch! Geniet nog maar even goed van alles en iedereen daar want voor jullie het weten zitten jullie weer met ons opgescheept, en dat is afzien hoor haha.
    Maar alle gekheid op een stokje, ik (en papa natuurlijk ook) ben reuze trots op jullie en ook al gun ik jullie dit alles van harte, ik zal straks ook weer enorm blij zijn als ik jullie gezond en wel in mijn armen kan sluiten. En dan maar weer afwachten wat jullie volgende avontuur wordt en waar dit zal zijn: in Nederland of toch weer in Brazilie of ergens anders....de tijd zal het leren. Onthoudt wel dat wij altijd jullie veilige thuishaven zullen en willen blijven en jullie weten het:
    Vrijwilliger zijn, is vrijwillig maar niet vrijblijvend
    Is verbonden maar niet gebonden
    Is onbetaalbaar maar niet te koop
    Is positief denken, is positief doen
    Met als enige doel, voor jezelf en de ander een goed gevoel!!!
    Heel veel liefs, mama

• 21 Oktober 2013 - 04:01

Manon En Larissa:

Heel erg bedankt allemaal voor jullie lieve reacties!! Echt super dat jullie ons allemaal zo volgen! En mama... Je bezorgd ons tranen in de ogen! Wij klappen in onze handjes met zoveel lieve mensen om ons heen!!!

• 21 Oktober 2013 - 07:47

Kees En Albert:

Wederom fantastisch verhaal meiden, veel plezier nog en natuurlijk een goede en veilige thuisreis alvast!!

• 21 Oktober 2013 - 18:43

Petry:

Leuk om weer jullie enthousiaste verhalen te lezen dames! geniet nog maar even lekker van de laatste daagjes en voor straks een hele fijne terugvlucht!
    Groetjes Petry