De eerste week zit erop - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Manon Zummeren - WaarBenJij.nu De eerste week zit erop - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Manon Zummeren - WaarBenJij.nu

De eerste week zit erop

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

07 Oktober 2012 | Brazilië, São Paulo

Hoi allemaal,

Bedankt weer voor de leuke en lieve reacties! het internet in ons huisje is op dit moment niet goed dus vandaar dat het soms even kan duren voordat ik weer iets van me laat horen. Maar we hebben het hier nog steeds goed naar ons zin.

We hebben nu iets meer een vast patroon. We helpen in de ochtend en na het middageten (wat altijd bonen met rijst is en met iets extra´s erbij) mee in het naaiatelier. Hier moeten we de hele tijd rondjes tekenen en rondjes knippen voor een kerstproject waar ze mee bezig zijn. Maar het is wel gezellig, zeker nu ik elke keer een van mijn eigen cd´s op mag zetten. Dat zorgt voor veel gezang in het naaiatelier haha. Van half 7 tot 8 zijn we standaard in Casa Um. Hier helpen we met eten en houden we toezicht op de kinderen als de jongsten naar bed worden gebracht. Hier is ´s avonds namelijk maar 1 tia/tio aanwezig. Daarna gaan we naar Casa Ismael om daar de kinderen naar bed te doen. Eergisteren heb ik om de beurt op elke kamer de kinderen in slaap gezongen. De kinderen vroegen aan de tia of dat ik wilde komen om nog voor ze te zingen, dat is toch super he! Maar ook meteen een valkuil, want ik moet niet te veel gehecht raken aan de kinderen en vooral andersom niet aangezien ik hier maar 3 maandjes ben. Daarna gaan we meestal nog even naar Casa do Lago. Hier zitten de ouderen en die stellen ons gezelschap ook altijd wel op prijs. We hebben eergisteren met ze Ice Age 4 gekeken. Die hebben fien en ik voor 3 real gekocht en dat is dan een kopie van de originele maar het beeld is super! (de koers: 1 euro is 2,60 Real, dus de dvd kostte dus niks haha).

Gisteren hebben we voor het eerst iets gedaan met het geld dat ik ingezameld heb. Het geld is niet zozeer op het project zelf nodig, want Antoon krijgt al heel veel sponsorgeld. Ik wil een deel van het geld aan Antoon geven wat hij kan gebruiken voor de kapel die ze op dit moment aan het bouwen zijn. Daar moeten nog ramen in komen en daar kan hij het geld dan voor gebruiken. Deze kerk is niet alleen voor de kinderen, maar ook voor de mensen uit het dorp. Dus goed werk! Het andere geld wil ik gebruiken om samen met Fien activiteiten met de kinderen te gaan doen buiten het project. Gisteren zijn we met een paar kinderen pizza gaan eten op onze kosten en dit was erg gezellig! We schrijven de namen op zodat we bij kunnen houden met wie we weg zijn geweest. Zo komt iedereen hopelijk een keer aan bod bij een activiteit.

Maandag komen er een Italiaan en een Angolees op bezoek en die verblijven ´s avonds bij ons in het huisje om gebruik te maken van onze woonkamer. Dus ik ben benieuwd. We hebben er gisteren in ieder geval al voor gezorgd dat het huis weer stralend schoon is. En het turnen hoef ik ook niet teveel te missen want ik spring hier veel trampoline met de kinderen. Ik kan ze ook nog mooi tips geven dus ook hier kan ik de juf uithangen haha. Daarnaast mogen we van Antoon Engelse lessen gaan geven dus daar zullen jullie later nog wel een keer iets over lezen. Dat moet allemaal nog op gang gezet worden.

Nou het is weer een heel verhaal.
Dikke kus voor jullie allemaal en ik wacht alle leuke reacties weer af:D

  • 07 Oktober 2012 - 16:45

    Sophie:

    Hoi lieve Manon!

    Zo telezen heb je het daar heel erg naar je zin!
    Jullie doen leuke activieteiten, ik hoop dat de kinderen het daar ook heel leuk vinden!
    Hier op tunren gaat ook alles goed, en het is heel gezellig(soms missen we jou wel hoor)
    Hoe is het met jou. Heb je nog geen heimwee.
    Nou heel veel succes en veel plezier, ik hoop dat je nog leuke dingen gaat doen en de kinderen daar goed kunt gaan helpen!

    Groetjes,
    en een hele dikke kus en knuffel van mij!
    Xxx Sophie

  • 07 Oktober 2012 - 17:05

    Jacinta:

    Nou,nou jullie zijn goed bezig hoor. Als ik het zo hoor vraag ik me af of je straks toch niet stiekem langer wilt blijven. Jullie doen iig een hele hoop ervaring op, super! Hoe lukt t met de taal, gaat dat al beter? Wel heel leuk dat jullie Engelse lessen mogen gaan geven, is voor jullie wel een hele uitdaging om dit goed vorm te gaan geven. Het juf zijn komt je in ieder geval al heel goed van pas, staat dalijk goed op je cv als je in Nederland gaat solliciteren (of mss wel niet meer in Nederland als dit te goed gaat bevallen, haha). Hier gaat alles goed, zijn nu nog op visite bij Kirsten,Angelo en Mason dus die hebben je verhaal ook meteen mee gelezen. Komen er ook nog foto's op je waarbenjij blog of lukt t alleen op FB? Vanuit Borne van ons allemaal in ieder geval heeeeeeeel veel liefs en groetjes, natuurlijk ook aan Fien, en we wachten vol verwachting je/jullie volgende verhaal af. Hele dikke kus en liefs, mama (en natuurlijk ook van papa & de rest)




  • 07 Oktober 2012 - 18:52

    Henri:

    Dat is inderdaad weer een heel verhaal. Echt leuk dat je zulke enthousiaste verhalen hebt. Leuk dat je weer juffrouw kunt zijn ook, je zou het eens kunnen verleren. En je hebt dus ook nog beweging. Wij zijn nu bij Kirsten en Angelo. Mason vindt ijs heerlijk wat hij van mama krijgt. Heel veel succes weer en tot de volgende keer. Groetjes

  • 07 Oktober 2012 - 19:09

    Petry:

    Leuk verhaal Manon, Goed om te lezen dat jullie het zo naar de zin hebben! Grappig dat ook hier je "juftalenten" de kop opsteken ;-)
    Liefs Petry

  • 07 Oktober 2012 - 19:09

    Petry:

    Leuk verhaal Manon, Goed om te lezen dat jullie het zo naar de zin hebben! Grappig dat ook hier je "juftalenten" de kop opsteken ;-)
    Liefs Petry

  • 07 Oktober 2012 - 19:09

    Petry:

    Leuk verhaal Manon, Goed om te lezen dat jullie het zo naar de zin hebben! Grappig dat ook hier je "juftalenten" de kop opsteken ;-)
    Liefs Petry

  • 07 Oktober 2012 - 19:11

    Petry Aangenendt:

    haha 3 x is scheepsrecht. dacht dat het niet werkte maar was te ongeduldig ;-)

  • 07 Oktober 2012 - 20:23

    Yvonne Lieder:

    Hoi Manon,
    Leuk weer een berichtje van je te lezen. Ik geniet ervan, net als dat jij van je verblijf daar geniet!!
    Ik blijf je berichtjes lezen. Heel veel liefs!! Yvonne

  • 07 Oktober 2012 - 20:38

    Romy:

    Lieve manon,

    Wat leuk om allemaal te horen wat er gedaan wordt voor de kinderen!
    Naja meer wat jullie voor de kinderen doen hahaha...
    Hopelijk hebben jullie het naar je zin!!! En kijk uit naar het volgende verhaaltje!

    Kussies Romy!!

  • 07 Oktober 2012 - 21:13

    Sonja En Fred:

    Lieve Manon
    Heel fijn dat je het na je zin hebt daar.
    En dat je het leuk hebt met de kindjes.
    En inderdaad je doet heeeeel veeeel ervaring op met alles wat je doet.
    We vinden je verhaal erg leuk hoor en wachten met smart op het volgende verslag.
    Dikke knuffel van ons en een poot en lik van je vriendje Nelson.
    xxxxxxx

  • 07 Oktober 2012 - 21:21

    Jolanda Van Kekem:

    Hoi Manon,

    Jullie doen leuke en interessante dingen voor de kinderen.
    Ik denk als de 3 maanden straks voorbij zijn dat de kinderen jouw wel gaan missen. Worden ze
    dan nog wel in slaap gezongen. Pizza eten is een hele traktatie voor hun.
    Fijn dat jullie het naar je zin hebben en dat de kinderen lief en aardig zijn voor jullie, hopelijk maken ze het jullie niet moeilijk.
    Nog heel veel plezier en geniet ervan
    Doeiiiiiiiiiiiiii Jol,Ti,Eryn en Ceana

  • 07 Oktober 2012 - 22:03

    Larissa Ralph Noa En Layka:

    Hee Juf Manon!!!

    Goed bezig joh klinkt allemaal super goed! Terwijl jij daar heerlijk aan het genieten bent gaat alles hier prima door dus dat is mooi! Ook fijn dat je gewoon lekker jezelf kunt zijn, want dat is natuurlijk het allerbelangrijkste he!!! Nog niet verliefd geworden op een lekkere hunk??? Nee??? Mooi zo! Houden zo!!! hahahaha. Nou we wachten je verhaal weer af mop en dikke knuffel ook aan Fien!

    Dikke kus Larissa en Ralph en natuurlijk weer een lekker lebber van Noa en Layka

  • 08 Oktober 2012 - 15:08

    Sophie Van Genugten:

    Hee Manon!
    Wat een leuke verhalen gelezen!! Echt super! Engelse les geven is idd een goede mogelijkheid om je talenten qua lesgeven te laten zien :)
    Ik heb me aangemeld voor de mailinglijst, dus verwachtingsvol houd ik mijn e-mails in de gaten
    Manon, nog heel veel plezier.
    Liefs Sophie

  • 08 Oktober 2012 - 21:54

    Elodie Bullens:

    Wat zijn jullie super super super goed bezig daar! Mooie initiatieven met de kinderen en gaaf dat ook zij zo gecharmeerd zijn van jouw stem :) Fijn om te lezen dat jullie al helemaal gesetteld zijn. Heel veel plezier met jullie gasten en hopelijk kunnen we snel weer een verhaal van je lezen.

    Dikke knuffel,
    Elodie

  • 09 Oktober 2012 - 15:54

    Manon:

    Wat een superlieve reacties! Ja we hebben het hier heel goed naar ons zin. Alleen geen pizza meer voor mij, kwam er de volgende dag allemaal uit haha. Naast de mooie kanten van dit avontuur zitten er ook heel wat trieste verhalen tussen. elke avond zing ik een meisje dus in slaap omdat ze zo overstuur is. ze wil niet gaan slapen omdat ze dan zulke nachtmerries van haar verleden krijgt. ze wordt vaak zwetend wakker of plast in haar bed. Zo zijn er nog meerdere kinderen die elke avond huilen om hun verleden of om hun mama. en dat doet dan toch wel veel pijn... maar gelukkig stralen ze overdag veel en daar maken wij ook veel gebruik van door lekker met ze te spelen. dikke warme kus voor iedereen!

  • 19 Oktober 2012 - 11:48

    Marcel Lieder:

    Hoi Manon,
    Goed te lezen wat voor geweldig werk je aan het doen bent. Ik ben trots op zo'n nichtje.
    Gr. Marcel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Ik zit nu samen mijn tweelingzus Larissa weer voor drie maanden oop Sitio Agar, een prachtig project in Brazilië!

Actief sinds 30 Aug. 2012
Verslag gelezen: 690
Totaal aantal bezoekers 19467

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 01 Februari 2012

Vrijwilligerswerk Brazilië

Landen bezocht: