Reis Argentinië - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Manon Zummeren - WaarBenJij.nu Reis Argentinië - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Manon Zummeren - WaarBenJij.nu

Reis Argentinië

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

30 December 2012 | Brazilië, São Paulo

Hoi lieve mensen,

Wat is het alweer een tijdje geleden he, sorry daarvoor. Ben gewoon heel erg aan het genieten van alles. Maar natuurlijk wil ik dat graag met jullie delen. Argentinië was echt geweldig! We zijn rond gaan trekken met de bus. We zijn begonnen in Buenos Aires en daar zijn we ook weer geëindigd. La Boca was hier voor ons een zeer succesvol plaatsje. Heel leuk en gezellig, vol kleuren en vol leuke souvenirwinkeltjes! Onze eerste bestemming in Patagonië was Comodoro Rivadavia. Hier zijn we lekker een dag naar het strand geweest. Daarna zijn we doorgereisd naar El Calafate. Dit is een echt aanrader, want wat is dit een gezellig plaatsje zeg! Heel veel souvenirs gekocht en hebben we tirolesa gedaan: boven op een berg beginnen en dan via een traject van 5 banen naar beneden ‘vliegen’ aan de hand van een kabelbaan. Dit was echt leuk! En we zijn hier naar de Perito Moreno gletsjer geweest en dat was ook echt de moeite waard. Heel indrukwekkend en werkelijk waar prachtig!

Vervolgens zijn we doorgereisd naar Esquel. Hier zaten we in een hele gezellige blokhut als het ware. Hier zijn we een dag op excursie geweest waarbij we onder andere naar watervallen zijn geweest, naar een molen, naar een vissenkwekerij en de grens van Chili en Argentinë. Leuk! En de volgende dag hebben we de hele dag langs de weg gelopen haha en uiteindelijk hebben we dankzij een lieve man een rit gekregen naar het national park waar we naartoe wilden gaan. Ze hadden ons gezegd dat we daar gewoon naartoe konden lopen maar wij wisten niet dat de hele route letterlijk langs de weg zou zijn en dat het heen en terug 18 km was. Geen strak plan haha. Maar we hebben het overleefd en we zijn daarna lekker in een theehuis thee gaan drinken met allerlei lekkere hapjes erbij. Als laatste zijn we nog naar Puerto Madryn geweest. Dit was zo ontzettend gaaf! Ook hier zaten we aan de zee. We zijn een dag op excursie gegaan waarbij we naar een museum van dat gebied zijn gegaan en we zijn pinguins en zeeleeuwen gaan spotten. Dit was erg leuk. Wij dachten alleen dat het spotten van walvissen erbij in zat, maar dat was helaas niet het geval. Dus dat was wel een domper, zeker omdat we op dat moment niet genoeg geld bij hadden om het te doen en op een ander moment was ook niet meer mogelijk. Maar later hoorden we dat er ook een kans was dat je ze niet zou zien omdat we aan het einde van het walvissenseizoen zitten. Dus we hebben ons er maar gewoon bij neergelegd. De volgende dag zijn we gaan duiken (!) en ook nog met zeeleeuwen gaan snorkelen!!!!! Dit was zo cool! Ik kon ze gewoon aaien en ze wilden met me spelen door een beetje te bijten zeg maar. Net als honden. Echt heel gaaf! De laatste dag zijn we nog een dag op excursie geweest waarbij we zeeolifanten van heel dichtbij hebben kunnen bekijken (helaas geen mannetjes die juist het spectaculairste zijn). Daarna hebben we een echte Argentijnse barbecue mogen meemaken en daarna zijn we pinguïns van heel dichtbij gaan bekijken. Dit was een mooie dag! Toen nog de laatste busrit naar Buenos Aires.

21 december zijn we teruggevlogen naar Sao Paulo. Op de luchthaven maakten we nog iets mee waar we, vooral ik, niet zo vrolijk van werden. We kregen namelijk gewoon een nieuw visum voor 90 dagen! Ik heb aangegeven dat ik met iemand van de federale politie wilden praten. Dat mocht dan wel. Hij gaf aan dat het klopt wat de federale politie eerder tegen ons heeft gezegd, maar die regeling is nog niet doorgevoerd in het systeem. Volgens het systeem zouden we dus nog gewoon 90 dagen in het land mogen blijven! Heb ik dus alles voor niks omgezet en gecanceld! Dus ik was nogal boos maar hij kon er natuurlijk ook niks aan doen. Hij heeft het goed nagekeken en voor ons veranderd in 25 dagen, maar ik ben dus benieuwd of het vanaf nu wel doorgevoerd is in het systeem. Eenmaal aangekomen op Sitio was veel weer goed. De kinderen waren heel blij om ons te zien! Wel jammer dat een heleboel kinderen van het tijdelijke huis naar huis waren. Ik mis ze… ´s Avonds heeft Antoon ons meteen meegenomen op het teamuitje. We zijn met z´n allen gaan uiteten en dat was echt kei leuk! De obers kwamen langs met spiesen vlees en met allerlei soorten aardappeltjes en dergelijke. Heel gezellig en later hebben we ook nog gedanst! Vanuit Sitio was er buiten nog een kleine loterij waarbij iedereen kinderspeelgoed heeft gekregen haha. Op de terugweg maakten we nog iets anders mee. Er lagen pinnen op de weg waardoor Antoon twee lekke banden had en Elvis een lekke band. Die van Elvis konden we verwisselen maar Antoon heeft nog een tijd moeten wachten is door een takelwagen opgehaald. Maar gelukkig had hij veel vrouwen om zich heen die het nodige op hadden, dus dat zorgde evengoed voor genoeg lol.

Verder heeft Antoon ons nog meegenomen naar een straat vol met allerlei banken van heel Zuid-Amerika. Deze straat was voor een groot deel verlicht. Was erg mooi en gezellig. Met kerst zijn we ´s avonds naar een kerkdienst geweest, samen met alle kinderen die er nog waren. Veel kinderen zijn namelijk naar familie of kennissen. Maar het was een mooie dienst. Daarna nog wat lekkere dingen gegeten in Casa do Lago en de zoon van Antoon heeft nog een vuurpijl afgestoken maar die belandde in een stapel met stenen! Dat was dus niet helemaal de bedoeling. Hier vieren ze alleen eerste kerstdag en die viel jammer genoeg nogal tegen. Het was voor iedereen eigenlijk een gewone dag… Fien en ik hebben er nog wel wat aan gedaan. We hebben met een paar kinderen kerstknutsels gemaakt en ik heb ´s middags met twee meiden nog kerstkoekjes gebakken. ´s Avonds hebben we in de ‘bioscoop’ home alone gekeken en dat viel ook wel in de smaak bij de kinderen, net als de koekjes en de popcorn. Daarna zijn we nog in Casa Ismael blijven slapen. Er waren namelijk maar 5 kinderen en we hebben met deze kinderen in de woonkamer geslapen. Was erg gezellig! Jammer dat we alleen twee keer wakker werden gemaakt (om 05.00 en 06.15) door de tia´s die vonden dat we ergens anders moesten gaan slapen en dan toch weer niet. Uiteindelijk zijn we om 06.15 verhuist naar een andere kamer en hebben we daar nog met iedereen tot 10.00 geslapen. Inmiddels zijn er in Casa Um en in Casa Ismael een nieuwe baby gekomen, dus we kunnen weer genoeg helpen. De baby in Casa Um zit er omdat het mogelijk HIV heeft en de ouders of andere familie willen hem allemaal niet hebben en dus is hij met een leeftijd van twee of drie weken afgegeven. Het kind in Casa Ismael zit er omdat de ouders drinken en drugs gebruiken. Nog weer zielige verhalen dus.

Inmiddels zijn we begonnen met de muurschildering en het ziet er al mooi uit. Vandaag gaan we weer verder. En het aftellen begint langzaam. Nog nieuwjaar, dan van 2 – 8 januari naar Foz do Iguacu en dan hier nog maar een paar dagen. De 14e kom ik alweer naar huis. Wat vliegt de tijd toch! Heb een heel dubbel gevoel. Wil graag naar huis maar vind het verschrikkelijk dat ik de kinderen hier allemaal moet missen! Kon ik ze maar meenemen haha. Maar helaas…. Maar ik kan niet wachten om jullie allemaal weer te zien! Tot snel lieve mensen.

Dikke kus en knuffels!

• 30 December 2012 - 13:57

Jacinta:

Hoihoi,

Je hebt wel heel veel gezien de laatste tijd zeg. Natuurlijk hadden we al veel gehoord via de skype maar toch niet alles wat je hier geschreven hebt. Geniet nog maar even lekker van je laatste weekjes daar, kan me indenken dat je straks met een dubbel gevoel weg gaat. Alvast een hele goede jaarwisseling, groetjes aan iedereen daar en veel liefs!

• 30 December 2012 - 14:05

Manon Van Zummeren:

Die link die er in staat is fout. Ik weet niet waarom die dat heeft gedaan, maar die hoef je dus niet te openen! En ja mama, heb inderdaad nu al een dubbel gevoel. tot snel op de skype! dikke kus

• 30 December 2012 - 14:20

Albert:

He Manon,

Klink allemaal heel gaaf wat je allemaal weer hebt meegemaakt de laatste tijd.
    Jammer van het gedoe met het visum, maar het is eenmaal niet anders.
    Geniet van je laatste weken en alvast vanuit Purmerend een fijne jaarwisseling en een goed begin van 2013!!
    Groetjes, Kees en Albert

• 30 December 2012 - 14:33

Henri:

Je hebt alles bij elkaar wel heel wat meegemaakt daar! Jullie hebben je reis naar Argentinië geloof ik ook wel heel leuk gevonden! Jammer dat je niet meer naar Pantanal kunt. Nog een hele mooie jaarwisseling en nog veel plezier op je korte vakantie. Ik kijk uit naar je komst terug in Nederland. Heel veel plezier nog en tot snel!

• 30 December 2012 - 14:54

Sonja:

Lieve manon.
    wat hebben jullie veel meegemaakt samen.
    Helaas is het allemaal een beetje dubbel voor je.
    Fijn dat je weer naar huis gaat maar triest vind je het voor de kindjes.
    Je kan trots op je zelf zijn voor wat je gedaan hebt.
    Tot gauw en geniet nog maar even .
    Xxxxx van ons.

• 30 December 2012 - 18:49

Jolanda Van Kekem:

Hoi Manon,

Nog eventjes en dan ben je weer thuis, ik kan mijn voorstellen dat het een dubbel gevoel is eigenlijk wil je blijven maar ook wel weer naar huis. Dan krijg je weer bijna een neefje of een nichtje erbij die je lekker kan vertroetelen. Jeetje jullie hebben echt al veel gezien wie weet ga je nog een keertje terug. Leuk om je verhalen iedere keer weer te lezen. Geniet er nog maar even van en tot gauw

Groetjes Jol,Ti,Eryn en Ceana

• 30 December 2012 - 18:55

Larissa:

Hee Lieve zus,

Weer een super mooi verhaal hoor! Ik vind het ook heel leuk dat ik al veel van je verhalen hoor via skype en facebook, dan blijf ik mooi op de hoogte haha. Ik snap ook echt dat het dubbel is, gelukkig gaan die kinderen als het goed is ook ooit weg, hopelijk naar een hele fijne familie/gezin. En wie weet kan je ooit nog zo'n babytje adopteren haha. Geniet nog maar daar want in dit regenachtige landje beleven we niet zoveel haha. Maar samen gaan we er hier in Nederland ook weer een top tijd van maken en gaan we ons voorbereiden op de volgende reizen/vakanties he!!!
    tot snel

Kus

• 30 December 2012 - 22:02

Sophie:

Hee lieve Manon,

Wat een super gave verhalen weer! Echt heel leuk dat je zoveel hebt meegemaakt in Argentinië, lijkt me een mooi land zo te horen. Ton (mi hermano) gaat daar overmorgen ook naartoe, hij doet mee met de Dakar rally. En net zoals Larissa het zegt, hier in Nederland is echt niks te beleven.. Je mist helemaal niks. Meid, geniet nog van je laatste twee weken. Ik wens jullie een hele fijne jaarwisseling, maak er maar een leuk feestje van. Tot snel!

xx Sophie

• 31 December 2012 - 10:41

Marleen Post:

Hoi Manon,

Wat een avonturen maken jullie mee, geweldig zeg!
    Een zoon van mijn vriendin heeft een jaar in Argentinie gewerkt en hij was ook helemaal onder de indruk van dat land.
    Manon ga nog heerlijk genieten van je laatste weken, ik wens je een fijne jaarwisseling en de allerbeste wensen voor een fantastisch 2013 !!

Lieve groetjes Marleen Post.