Het is echt te lang geleden... - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Manon Zummeren - WaarBenJij.nu Het is echt te lang geleden... - Reisverslag uit São Paulo, Brazilië van Manon Zummeren - WaarBenJij.nu

Het is echt te lang geleden...

Door: Manon

Blijf op de hoogte en volg Manon

22 November 2012 | Brazilië, São Paulo

Hallo lieve mensen!

Sorry het is echt te lang geleden dat ik een verhaal heb geschreven. Elke keer wilde ik er aan beginnen maar dan kwam er weer iets tussen waardoor het niet gelukt is. Dit heeft wel als gevolg dat er nu een lekker lang verhaal aan komt haha. En nog weer bedankt voor alle leuke en lieve reacties! Ik weet bijna niet waar ik moet beginnen maar ik begin maar gewoon ergens;)

Twee weken geleden had ik mijn reisradio aan een meisje uitgeleend om te gebruiken in het naaiatelier. Even later kwam de coördinator van dat huis naar mij toegelopen met de reisradio in haar hand. Nou bleek dat het meisje der radio onder haar spullen had verstopt. Zo betrouwbaar zijn de kinderen hier dus... Gelukkig heb ik hem wel weer terug maar zo zie ik maar weer dat ik niet altijd te snel van een goed vertrouwen moet zijn. We hebben pas nog meer verhalen over haar gehoord. Zij is 18 en ze heeft een zoontje. Ze gaat soms naar haar vader toe maar dan zonder haar zoontje. Wij wisten niet waarom maar nou blijkt dat zij in die dagen heel vaak op straat zwerft en alleen maar thuis slaapt. In december gaat zij terug naar huis maar ze weet nog niet dat haar zoontje niet mee mag. Die blijft hier voor het eerste half jaar, want anders belandt dit kind dadelijk ook op straat (is nog maar net 1 jaar oud). En ze willen het kind eigenlijk ter adoptie af gaan staan, maar dat gaat een ramp worden voor het meisje denk ik. Ze is namelijk niet helemaal 100 procent dus ben heel benieuwd hoe ze hierop gaat reageren... maar het is wel heel sneu allemaal.

Verder is Antoon jarig geweest en dat heeft hij geweten! Ik en Fien wilden graag met twee meiden een lied voor Antoon maken en zingen want er werd ons verteld dat er een groot feest zou komen! Op de dag zelf hoorden we dat er eigenlijk niks was georganiseerd en dus kregen wij het in onze schoenen geschoven... oke dan! Dus we hebben gezorgd voor muziekinstallatie en voor muziek en we hebben voor aankleding gezorgd. Om half 3 kon het feest beginnen en zijn we gaan zingen voor Antoon: het lied ´heal the world´van Michael Jackson, met de coupletten in het portugees (tekst geschreven door een van de meiden). Dit was echt zo gaaf! en op het einde lieten we alle kleine kinderen naar voren komen. Na ons lied hebben verschillende kinderen nog een optreden voor Antoon gedaan, daarna hield Antoon nog een speach. Toen zijn we taart gaan eten, gevolgd door een lekker dansfeest!

Verder helpen we nog meer mee in de huizen. We halen kinderen vaker op van school en we helpen elke dag met de jonge kinderen naar douchen. Gisteren heb ik ook meegeholpen. Toen heb ik ook meteen een baby'tje gewassen. Dit kindje werd gisteravond samen met haar broertje afgegeven door de politie. De politie had deze kinderen alleen in een huis gevonden. Het baby´tje is echt nog heel klein! en het broertje heeft bijna de hele tijd gehuild omdat hij zijn mama zo miste! Nou dit raakt je toch wel hoor. Ik kan ook niet snappen dat iemand zulke jonge kinderen alleen achter laat! Ik heb het baby´tje gewassen, eten gegeven en toen in slaap gezongen. Ik kreeg een compliment dat ik zo goed weet wat ik moet doen, met dank aan Mason en alle oppaskindjes haha. En voor papa heb ik ook nog een mooi verhaal: het andere kindje wou maar niet slapen. toen heb ik een knuffeltje van jou gehaald (een koetje) en het kindje pakte het stevig in zijn handen en is zo uiteindelijk rustig geworden en in slaap gevallen (met het knuffeltje dus in zijn handen, tegen zijn gezichtje aan). Echt heel schattig! Naast deze twee kinderen is er ook nog een jongen van 18 binnengekomen nadat hij 6 maanden in een afkickkliniek heeft gezeten vanwege drugsgebruik. Maar hij zit hier maar tijdelijk. Als hij een woonplaats heeft gevonden, gaat hij weg.

Zondag heeft Antoon ons meegenomen naar een dorp wat vol stond met allerlei kraampjes. Dit was echt super! Er gingen ook twee kinderen mee en in de middag hebben we lekker friet met een soort kipnuggets en kibbeling gegeten. Echt heerlijk!

Verder doen we ook verschillende activiteiten met de kinderen ondernemen. Zo zijn we met een paar kinderen de berg opgegaan en hebben we daar gepicknickt. Dit was erg leuk en prachtig! En we gaan vaak met de kinderen tekenen in de huizen. We zijn gisteren nog met een paar tieners naar school geweest. Daar was een feest vanwege de dag van de negers. Er werden allemaal optredens gegeven, erg leuk! En twee Engelse leerkrachten komen vanmiddag naar Sitio omdat ze willen dat wij ze helpen met hun Engelse uitspraak haha. Echt leuk! En iedereen kijkt ons op de school altijd aan en op straat ook. We zijn hier soms net bekende mensen! Vanavond hebben we een bespreking bij Antoon met alle coördinatoren, zaterdag hebben we nog een ijsfeest op een school en zondag gaan we naar een feest van de kerk. Dus we hebben genoeg te doen! Als laatste hebben we ook verf gekocht voor een muurschildering die we in de week van kerst-oud en nieuw willen gaan maken. Dan hebben ze een blijvende herinnering aan ons:)

Onze reis naar Argentinië is ook bijna rond! We vertrekken van 1 t/m 21 december die kant op. We hebben er onwijs veel zin in! We gaan eerst naar Buenos Aires waar we een Nederlandse kennis op gaan zoeken en dan gaan we rondreizen in Patagonië. De foto´s op internet zorgen nu al voor een prachtig vooruitzicht! Misschien schrijf ik nog een verhaal voordat we vertrekken maar dat weet ik niet. Het zal allemaal nog druk en hectisch genoeg worden omdat veel kinderen rond die tijd terug naar huis gaan en omdat alle opdrachten voor kerst van het naaiatelier af moeten zijn. Maar wie weet hebben we internet in Argentinië en kan ik daar een nieuw verhaal plaatsen! Tot snel weer allemaal!

Hele dikke kus!!

  • 22 November 2012 - 17:14

    Petry:

    Hey Manon, Wat een avonturen weer. Zo te horen doen jullie heel veel goeds voor alle kinders daar. En wat een levenservaring breng je straks weer mee naar huis. Wens jullie heel veel plezier in Argentinië!! Geniet er maar lekker van! Liefs Petry

  • 22 November 2012 - 17:21

    Jacinta:

    Hoi Manon,
    Je hebt idd weer een heel verhaal geschreven, leuk hoor. Zag net de foto's, die tekening voor Antoon is ook super geworden zo te zien, vond ie zeker wel heel leuk? Fijn dat jullie het nog steeds goed naar jullie zin hebben ondanks alle hectiek en heftige dingen die je ook mee maakt. Kan me indenken dat als je zo'n baby'tje en haar broertje ziet, je dit niet onberoerd laat. Maar goed dat je zoveel oppas ervaring hebt dan, bovendien blijf je er zo ook mooi in want als je straks weer terug in Nederland bent zul je ook weer aan de bak moeten o.a. bij Kirsten en Angelo denk ik zomaar. Ook goed te horen dat jullie reis nu helemaal geregeld is, spannend en leuk hoor. Ik heb trouwens nog een pakketje naar jullie opgestuurd, ik hoop dat het nog aankomt voordat jullie vertrekken, afwachten maar. Lieve Manon, heel veel succes verder maar weer en doe heel veel groetjes aan Fien en alle anderen daar. Dikke kus en veel liefs, mama

  • 22 November 2012 - 17:31

    Lisette:

    Hee Manon!
    Wat fijn om weer wat te lezen over jullie avontuur. Begrijp heel goed hoe moeilijk het is om om te gaan met al die heftige achtergronden van die kids. Respect hoe je daar mee omgaat. En wat ontzettend leuk wat jullie voor Antoon hebben gedaan!! Nou meiden, geniet nog van jullie tijd daar, van de kids en de tia's, veel succes en plezier met de komende periode nog. En alvast heeel veel plezier in Argentinië, dat gaat vast een prachtige reis worden!
    Dikke abraço voor jullie!

  • 22 November 2012 - 17:41

    Manon:

    Dankjewel voor jullie leuke en lieve reacties! Ik geniet daar zo van! hoop ook dat het pakje op tijd binnen is mama. heb ook nog geshopt;) We moeten alleen nog een bevestiging krijgen van onze busreizen en dan is inderdaad echt alles rond! Hebben er zo veel zin in! En kan niet wachten om bij kirsten en angelo straks weer te mogen helpen! en dankjewel lisette, we proberen er zo goed mogelijk mee om te gaan en om het ook los te laten en dat lukt tot nu toe aardig goed;) Ga nu maar weer eens werken voor het naaiatelier haha. Dikke kus!

  • 22 November 2012 - 17:52

    Gea:

    Hoi Manon,
    Leuk dat je het zo naar je zin hebt, en veel plezier in Argentinië, ook weer hele mooie foto's,
    Groetjes en kus van ons allemaal

  • 22 November 2012 - 19:47

    Yvonne:

    Hee Manon
    Wat heerlijk om die verhalen van je te lezen. Het doet me goed te lezen dat je het zo onwijs naar je zin hebt. Ondanks de heftige emoties waar je af en toe mee te maken krijgt. Je moet idd het proberen een beetje van je af te zetten want zo veel als je ze nu helpt, meer kun je niet doen. Al weet ik dat jij het liefst de hele wereld op je schouders zou dragen. Is niet te doen meis. Je doet het daar hartstikke goed. Deze kinderen zijn je dankbaar, dat is op hun gezichten te lezen.
    Nog even en dan ga je een ander avontuur aan. Argentinië here they come. Ik wens je een prachtige reis. En ik blijf je volgen. Ook in Argentinië.
    Dikke kus van je tante

  • 22 November 2012 - 19:49

    Jolanda:

    Hoi Manon,

    Het is inderdaad lang geleden ik vroeg laatst aan Larissa hoe het met je was.
    Ik heb je verhaal weer gelezen petje af voor jullie. Fijn dat jullie het naar je zin hebben en jullie maken heel wat mee om nooit te vergeten. Nog een weekje en dan ga je een heel andere wereld tegemoet.
    Ik verheug mijn nu al op het volgende verhaal in Argentinie.
    De tijd gaat wel snel nog even en dan kom je al weer naar huis ik weet niet of de tijd voor jullie ook snel gaat.
    Nog heel veel gezelligheid en plezier daar en blijf genieten.

    We denken aan jullie Jol,Ti,Eryn en Ceetje

  • 22 November 2012 - 20:50

    Larissa:

    Hee Lieverd,

    Ik vind dat je weer een geweldig verhaal hebt geschreven! Dat zijn inderdaad wel heftige dingen ja, maar je moet maar zo denken: jullie geven ze nu zo'n geweldige tijd, een tijd die ze waarschijnlijk nog nooit eerder mee hebben gemaakt! Ik vind het super dat jullie ze zoveel plezier en geluk brengen, ook al is het maar tijdelijk.
    Ik ben ook heel benieuwd hoe de reis naar Argentinie gaat verlopen. Ben stiekem wel jaloers hoor haha. Lieve meiden, geniet volop en maak veel plezier samen! Laat het een tijd zijn om nooit meer te vergeten haha. Doe wel voorzichtig he! Ik denk aan jullie en ben super trots op jullie!!!

    Dikke kusjes, natuurlijk ook van Ralph en een lik van Noa

  • 23 November 2012 - 07:29

    Albert:

    Verhaal was weer super om te lezen. Prachtige en heel bijzondere ervaringen allemaal, zowel vrolijke als ook de minder vrolijke. Geniet er van en alvast heel veel plezier in Argentinië!! Groetjes ook van Kees natuurlijk!!

  • 23 November 2012 - 13:42

    Henri:

    Hoi Manon,
    Sorry voor de wat latere reactie. Wat hebben jullie weer veel meegemaakt daar. Het is soms wel erg heftig met de kinderen daar. Fijn dat die knuffel zo goed van pas is gekomen. Het valt me trouwens wel op dat jullie wel erg vaak feest hebben. Dat lijkt me ook wel erg leuk daar!
    Fijn ook dat de reis nu ongeveer rond is! Lieve Manon heel veel succes nog en groetjes!

  • 26 November 2012 - 16:01

    Manon:

    Bedankt weer voor alle leuke en lieve reacties! Het verhaal van de kinderen zat iets anders in elkaar. We hebben nu te horen gekregen dat ze weg zijn gehaald bij hun aan drugs verslaafde ouders. maar nu gaat het gelukkig goed met de kinderen. En alles voor onze reis naar argentinie is rond, dus van mij mag het beginnen! en we hebben inderdaad veel feesten, maar dat ligt aan de tijd van het jaar;) maar wel heel leuk! tot snel maar weer en nogmaals bedankt dat jullie me allemaal volgen, ook de mensen die het alleen lezen. want ik vind dat echt super! Dikke kus

  • 29 November 2012 - 19:30

    Sonja:

    Hoi Manon
    Wat een mooi verhaal je maakt toch wel heel veel mee daar in het verre land.
    Je ziet het je moet altijd heel voorzichtig zijn met alles wat je doet.
    Vaak doe je zo iets onbewust en wil je graag iedereen vertrouwen maar helaas kan dat niet.
    Ik hoop dat jullie een fijne reis gaan maken maar je weet het doe voorzichtig.
    Heb gisteren naar Kirsten rose rompertjes gestuurd dat vond ze erg leuk.
    Ja kon het niet laten soms doe je dat gewoon spontaan.
    Lieve manon veel succes daar .
    Dikke kus van Fred en mij en een poot en lik van Nelson.
    XXXXXXXX

  • 05 December 2012 - 22:56

    Elodie Bullens:

    Whoo whoo whoo! Whoo van bewondering voor jou, whoo van de schokkende dingen die je meemaakt, whoo van de gave dingen die je tegemoet gaat in Argentinie.. Geniet ervan meisje! Super dat jij zo veel kunt betekenen voor deze lieve kwetsbare kinderen. Geweldig!

  • 22 December 2012 - 21:30

    M,jilesen:

    hoi manon,

    wat maak jij wat mee in die verre landen,

    petje af,voor jullie inzet voor die kinderen daar.

    was jij zelf niet bang voor dat onweer?

    ik lees jij zingt ze in slaap.

    heel veel succes plezier wat er te wensen valt.

    groetjes marietje jilesen.

  • 24 December 2012 - 04:47

    Manon:

    Hey tante Marietje!
    wat een leuke reactie! kon ik me nog maar veel meer inzetten voor deze lieve kinderen... ik was zelf niet bang maar ben er niet dol op haha.schrok wel van de reacties van de kinderen;) ik zing ze graag in slaap ja, de kinderen zijn daar dol op! dankjewel. ga nog lekker genieten van de laatste weken en mooie feestdagen met ze vieren. jullie ook hele fijne feestdagen en tot snel!
    Liefs Manon

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Manon

Ik zit nu samen mijn tweelingzus Larissa weer voor drie maanden oop Sitio Agar, een prachtig project in Brazilië!

Actief sinds 30 Aug. 2012
Verslag gelezen: 647
Totaal aantal bezoekers 19488

Voorgaande reizen:

27 September 2012 - 01 Februari 2012

Vrijwilligerswerk Brazilië

Landen bezocht: